جستجوگر پیشرفته






موضوع : خراسان جنوبی , شهرستان سرایان ,

معرفی شهرستان سرایان

 

شهرستان سرایان در شمال غربی استان خراسان جنوبی واقع است. شهرستان سرایان از شمال و شمال شرق به بخش کاخک شهرستان گناباد و بخش نیمبلوک شهرستان قاینات، از شرق به بخش سده شهرستان قاینات، از جنوب به بخش خوسف شهرستان بیرجند و از جنوب غربی به بخش دیهوک شهرستان طبس و از شمال غرب به شهرستان فردوس محدود می شود.

شهرستان سرایان در ۱۶۰کیلومتری مرکز استان ( شهرستان بیرجند ) واقع شده است که در دشتی هموار در حاشیه کویر در دامنه جنوب غربی رشته کوه زابری معروف به شتران قرار دارد. این شهرستان در ۵۸ درجه و۳۱دقیقه طول شرقی و در ۳۳درجه و۵۱دقیقه عرض شمالی قرار داشته و ارتقاع متوسط آن از سطح دریا ۱۴۸۴متر می باشد.

شهرستان سرايان داراي سه مركز شهري (سرايان - سه قلعه و آيسك) و داراي 4دهستان( آيسك-سه قلعه - دوكوهه و مصعبي )و داراي دو بخش سه قلعه و آيسك و همچنين داراي71روستاي داراي سكنه و  446 پارچه آبادي است که دارای ۱۵دهیاری فعال است.

شهرستان سرایان بادواستان خراسان رضوي و يزد هم مرز مي باشد. اين شهرستان وسعتي بالغ بر9334كيلومترمربع را دارا مي باشد .جمعيت شهرستان سرايان طبق آخرين سرشماري سال 1385بالغ بر 35460نفر مي باشد که در مرکز شهرستان و دو بخش تابعه یعنی آیسک وسه قلعه ودهستانهای اطراف زندگی می کنند این شهرستان دارای سه مرکز شهری سرایان، آیسک، سه قلعه با شهرداریهای فعال است. آب و هوای آن نسبتاً معتدل و دارای زمستانهای سرد و تابستان های خشک می باشد.

شهرستان سرایان دارای خانواده های مذهبی و شهید پرور می باشند که صدق این ادعا وجود ۱۰۰شهید وحدود ۱۶۲نفر جانباز و۶آزاده و بیش از ۱۰هزار نیروی فعال بسیج می باشد.

از اماکن زیارتی آن می توان مرقد امام زاده سلطان کریمشاه واقع در روستای کریمو و امامزاده سلطان مصیب واقع در دهستان مصعبی و امام زاده سلطان ابوالقاسم واقع در روستای قاسم آباد نام برد.

اماکن تفریحی آن شامل دره سبز رود و تخت کمیلی واقع در روستای کریمو و مصعبی و دره آمی و بوسی در



...ادامه مطلب

امتیاز :

برچسب ها : معرفی شهرستان سرایان , شهرستانهای استان , خراسان جنوبی , اماکن دیدنی و زیارتی سرایان , مدارس شهرستان سرایان , ابنیه تاریخی شهرستان سرایان , آثار تاریخی کشور , شهر آیسک , شهر سه قلعه ,
شهرستان سرایان نوشته شده در شنبه 1394/09/14 ساعت 5:12


لینک دوستان
کلیه حقوق این سایت ، متعلق به moalleman می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .