جستجوگر پیشرفته






اگر خط خوبی ندارید احتمالا به خود می گویید که خوش خطی یک استعداد خدادادی است و من نمی توانم زیبا بنویسم. اما اگر با جدیت و با روش درست شروع به تمرین کنید خواهید فهمید که این استعداد در شما وجود دارد ولی نیاز به شکوفایی داشته است.

همه این روزها درباره روانشناسی خط‌ افراد چیزهایی شنیده‌ایم بخصوص اینکه از روی خط هر فرد می‌توان به شخصیت درونی او پی برد که اگر بد خط هستید ممکن است شما را نگران کند چون شنیده ایم خط زیبای افراد ، نشان از زیبایی درونی و شخصیت خوب این فرد دارد و...

اگر خط خوبی ندارید، به نظرم تا دیر نشده است تکانی به خود بدهید و برای خوش خط شدن خود اقدام کرده و مشکل خود را حل کنید.. یعنی به‌جای اینکه شخصیت درونی خود را تغییر دهید تا خطتان عوض شود، خطتان را تغییر دهید، شاید خط زیبایتان باعث شد تغییراتی نیز در درونتان اتفاق بیفتد!

خوشنویسی

خوشنویسی با خودکار هم مانند تمام مهارتهای دیگر به میزان تمرین شما وابسته است و اینکه این تمرینات با علاقه و ذوق همراه باشند، تأثیری دوچندان در خط شما خواهند داشت. مهم‌ترین مسئله در یادگیری خط این است که شما بخواهید خطتان خوب شود و اصلاً عجله نداشته باشید و اصلا به زمان فکر نکنید بلکه خیلی آرام و باحوصله تمرین کنید.

دست خط خود را آنالیز کنید

1- به اندازه چند خط از روی کتاب یا روزنامه بنویسید .هدف اینست که نحوه نوشتن حروف و کلمات و همچنین ترکیب انها با یکدیگر را بتوان دید. برای این منظور باید حداقل 

پنج جمله بنویسید تا امکان تجزیه و تحلیل آن وجود داشته باشد.


2-
شکل اولیه دست خط خود را شناسایی کنید. آیا دست خط شما پر از منحنی است؟ از خطوط مستقیم و ظریف استفاده می کنید؟ آیا کلمات را با هم مخلوط می کنید و به صورت دنباله ای می نویسید؟


خط تحریری


3- شیب کلمات را جستجو کنید. به دست خط خود نگاه کنید آیا عبارات را به صورت مایل و با زاویه ای کج می نویسید؟ البته وجود اندکی شیب در نوشتن مشکلی ایجاد نمی کند. اما درصورت افزایش، از قابلیت خوانایی دست خط خودکاری شما می کاهد و خواندن آن را دشوار می کند.


4-
هم ترازی دست خط را بررسی کنید. کلمات شما با زاویه ای در جهت بالا نوشته می شوند یا در جهت پایین؟ آیا با خطوط روی صفحه همپوشانی دارند؟


5- به فاصله ها نگاه کنید. فاصله میان کلمات و حروف به تعیین کیفیت دست خط شما کمک میکند. فضای مناسب بین هر کلمه با کلمه بعدی را می توان به اندازه یک حرف انگلیسی «O» در نظر گرفت. استفاده از فضایی کمتر یا بیشتر از این مقدار می تواند نشانه ای از کیفیت ضعیف دست خط شما باشد. استفاده از فاصله زیاد برای نوشتن حروفی که به دنبال هم می آیند مثل «را»، می تواند خواندن را دشوار کرده و موجب ابهام شود.


6-
به اندازه ها دقت کنید. اندازه حروف و کلمات نیز از دیگر پارامترهای مهم در بهتر کردن دست خط خودکاری است. از بیش از حد بزرگ یا کوچک نوشتن حروف و کلمات خودداری کنید.


7-
کیفیت دست خط خود را بررسی کنید. به یک خط از دست نوشته خود نگاه کنید؛ آیا عبارات با فشار زیاد قلم و در هم پیچیده هستند؟ دچار کمبود فضا بوده و به سختی قادر به خواندن آن هستید؟ عبارات روی خطوط مستقیم نوشته شده اند یا به نوعی مارپیچ و ناهموار هستند؟


8- نقص های دست خط خود را مشخص کنید. باتوجه به تمامی موارد فوق کیفیت دست خط و ایرادات احتمالی آن را لیست کنید. به این ترتیب متوجه می شوید که برای بهتر کردن دست خط خودکاری خود به چه تغییراتی نیاز دارید. شاید برای بهتر کردن دست خط خودکاری خود باید تغییراتی در شکل حروف ، فاصله ، هم ترازی ، اندازه نوشتاری ، کیفیت خطوط و میزان مایل بودن (کجی) کلمات ایجاد کنید. بخاطر داشته باشید که تغییر در یک یا چند مورد نیز میتواند خوانایی کلی دست خط شما را به صورت قابل توجهی بهبود بخشد.


9-
از استایل های نگارشی الهام بگیرید. به سایت های ارائه کننده فونت های نگارشی مراجعه کنید. در آنجا می توانید نمونه دست خط های مختلف را مشاهده کنید. چند مورد را پرینت کرده و از روی آن تقلید کنید. نگران نباشید حتی اگر نمونه های انتخابی، متفاوت از دست خط فعلی شما هستند این فرصت را خواهید داشت تا جنبه های تازه ای از دست خط های دیگر را امتحان کرده و یک سبک های نگارشی جدید را بیاموزید.

نتیجه تصویری برای خط خوش

نکات طلایی در یادگیری خوشنویسی با خودکار

 نوشتن سرمشق

برای تمرین به وسایل خاصی نیاز ندارید. داشتن یک خودکار معمولی به رنگ آبی یا مشکی اولین مورد است و در مراحل پیشرفته می توانید از خودکار مخصوص خوشنویسی استفاده نمائید . زیردستی که بهتر است جنس آن تقریباً نیمه نرم باشد، خط ‌کش و احیاناً کاغذ پوستی از دیگر لوازمی هستند که در کار یادگیری خط به کار شما خواهند آمد.

بنابراین، برای خوش خط شدن نیازی به صرف هزینه بالا ندارید. بیشترین هزینه‌ای که باید صرف شود زمانی است که باید برای این کار بگذارید.

کارهایی که برای خوش خط شدن باید انجام داد:

 - روی هوا بنویسید. شاید کمی عجیب باشد ولی برای یادگیری خط تحریری یا قلم نی، تمرین نوشتن روی هوا را انجام دهید. رمز خوش خطی در آموزش عضلاتی دست، بازو و شانه نهفته است. بسیاری از افرادی که از دست خط هایی ناخوانا برخوردارند مهارت های پرورش عضلات دست خود را نادیده می گیرند. فرقی نمی کند که در حال آموزش گام به گام خوشنویسی با خودکار هستید یا صرفا قصد دارید دست خط خود را اندکی اصلاح کنید در هر دو صورت به جای استفاده از انگشتان خود برای نوشتن از بازو ، مچ دست و شانه هایتان برای نگارش استفاده کنید

 

 - فرم دست خود را تنظیم کنید. خودکار یا مداد باید بین انگشت شصت و اشاره نگاه داشته شود و سایر انگشتانتان آزاد باشند. برای بهتر کردن دست خط خودکاری خود سعی کنید تنها 1/3 از قسمت انتهایی آن را در دست بگیرید.


 - اصول اولیه خط را تمرین کنید. کشیدن خطوط عمودی و افقی برای نوشتن حروفی نظیر «آ»، «ب» و.. ضروریست. ضمن اینکه رسم شکل های هندسی نظیر دایره یا مربع با دقت روی زوایای یکسان و همواری خطوط می تواند شما را در کنترل بیشتر قلم تان یاری کند.


-
 شیوه صحیح نگارش حروف الفبا را فرا بگیرید. برای اینکار می توانید از کتاب، اینترنت یا بصورت حضوری از استاد خوشنویسی این آموزش را فرا گیرید. سعی کنید از آن سرمشق ها برای اصلاح شیوه نگارش خود و بهتر کردن دست خط خودکاری استفاده کنید. به عنوان مثال شیوه درست رسم «آ»، کشیدن خط عمودی از بالا به پایین و سپس کشیدن مد است.
 

  - ابزارهای نوشتاری مختلف را امتحان کنید. برای بهتر کردن خط خودکاری خود با خودکارها و قلم های مختلف بنویسید تا قلمی که با فرم دست شما هماهنگ تر است را بیابید. توجه داشته باشید که نوع قلم نیز می تواند در خوش خطی یا بد خطی افراد موثر باشد.
خط خوش

 -
همیشه از دست خط خود استفاده کنید. برای بهتر کردن دست خط خودکاری خود باید تا حد امکان به جای یادداشت برداری روی کامپیوتر و گوشی از ورق و خودکار برای نوت برداری استفاده کنید.

در یادگیری خط اولین و مهم‌ترین چیزی که باید به آن توجه داشته باشید سرمشق‌هایی است که به شما داده می‌شوند. باید با ‌دقت و خوب سرمشق خوشنویسی را نگاه کنید و همه تلاشتان را بکنید که دقیقاً شبیه آنها بنویسید. در واقع، تنها کاری که شما باید انجام دهید کپی کردن از روی آنها است. البته نحوه حرکت خودکار یا قلم شما در نوشتن حروف اهمیت زیادی دارد.

من نیز زمانیکه دانشسرای تربیت معلم بودم خط خوبی نداشتم و این مسئله بارها باعث شرمساری من شد تا اینکه تصمیم به تمرین و یادگیری اصولی خوشنویسی گرفتم. انقدر ادامه دادم و تمرین کردم تا توانستم مدارک عالی و ممتاز خوشنویسی را از انجمن خوشنویسان ایران کسب کنم.

بنابراین غیرممکن وجود ندارد فقط باید با پشتکار و .....



امتیاز :

برچسب ها : خوش خط شدن , اموزش و پرورش بیرجند , معلمان فردا , شهرام دستجردی , چگونه خوش خط تر بنویسیم , روش خوش خط شدن , زیبا و خوشکل نوشتن , خوشنویسی , خط تحریری زیبا ,
خوش خط بودن نوشته شده در جمعه 1398/07/19 ساعت 0:37

ارسال نظر برای این مطلب

این نظر توسط بهمن در تاریخ 1398/08/14 و 2:28 دقیقه ارسال شده است

با سلام و عرض ادب ، بسیار متین فرمودید تشکر می شود ، همکار شما از شهرستان گنبدکاووس . بهمن


کد امنیتی رفرش





لینک دوستان
کلیه حقوق این سایت ، متعلق به moalleman می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .