جستجوگر پیشرفته






موضوع : اطلاعات عمومی , معلم , دانش آموز , مدرسه ,

مدرسه دولتی یا مدرسه غیر دولتی؟

 

این روزها این سوال را زیاد می شنویم که مدرسه دولتی بهتر است یا غیردولتی؟

یکی از درگیری های مهم ذهنی تمام والدین در طول تابستان ثبت نام فرزندشان در مدرسه و نحوه انتخاب مدرسه است.
تامین آینده ای سرشار از امید و روشن وظیفه تمام والدین است اما یکی از سوال های اصلی این است که فرزندم را در مدرسه دولتی ثبت نام کنم یا غیر انتفاعی؟

Image result for ‫عکس دانش اموز‬‎

 

 آیا والدین فقیر و یا خدای نکرده بی مبالات به فکر مدارس دولتی اند؟ آیا مدرسه های دولتی آینده فرزندانمان را تباه می کنند؟ و....

 

مدارس دولتی:
این مدارس برای عموم و با هیچ پیش شرطی دانش آموزان خود را اخذ می کنند و تحت نظارت مستقیم دولت مدیریت می شود . از دریافت شهریه تا سرفصل ها و ...

 

مدارس نيمه دولتي:
مدارسی هستند كه بوسيله سازمان ها يا شهروندان بصورت شخصي هدايت مي شوند اما پذيرش آن بصورت 

رسمي از طرف دولت صورت مي گيرد.

 

مدارس نمونه دولتی:
اصطلاحاً به مدارسی اطلاق می شود که دانش آموزان خود را از طریق آزمونی پذیرش می‌کنند و در سراسر ایران نمایندگی دارند و این مراکز به مراتب از لحاظ جمعیّت و سطح علمی، تعداد متفاوتی از دانش آموزان را پذیرش می کند. این مدارس در کنار مدارس سمپاد و شاهد جزو مدارس خاص به حساب می آیند.

 

مدارس غیر دولتی یا غیر انتفاعی:
مدارس غیر انتفاعی مدارسی است که از طریق مشارکت مردم، مطابق اهداف و ضوابط و برنامه‌ها و دستورالعمل های عمومی وزارت آموزش و پرورش تحت نظارت آن وزارتخانه تاسیس و اداره می شود.

منظور از غیر انتفاعی بودن آنست که درآمد حاصله صرفاً صرف هزینه‌های جاری و توسعه آتی مدارس گردد.

مدرسه فرهنگیان جزء مدارس خاصی مانند شاهد می باشد که اولویت ثبت نام شدگان با فرهنگیان می باشد.


خیلی ها بر این باورند که اغلب پذیرفته شدگان المپیاد های علمی ، تیزهوشان و سایر آزمون ها از بین محصلین مدارس غیر انتفاعی اند.
به همین دلیل اغلب والدینی که دغدغه تحصیل فرزندانشان را دارند به این مدارس مراجعه می کنند.جالب است بدانید که اغلب دانش آموزان این مدارس از فرزندان قشر کارمند جامعه اند.


مدارس غيردولتي زمان بيشتري را براي آموزش صرف مي‌كنند چرا که اعتقاد دارند ظرفيت ساعت‌هايي كه آموزش‌ و پرورش تعيين كرده، نسبت به حجم كتاب‌ها تا حدودي كم است و مدارس غيردولتي با برپايي كلاس‌هاي بيشتر اين نقيصه را جبران مي‌كنند.

برعکس برخی فکر میکنند مدارس دولتي در مسير اجتماعي کردن، بينش و نگرش دادن به دانش آموز موثرتر عمل مي کنند و شخصيت بچه ها از نظر درسي، شخصيتي، اتکا به خود و درک درست و صحيح از جامعه کاملتر خواهد بود و تبديل به مردان و زناني نخواهند شد که روي پر قو بزرگ شده اند. از سوي ديگر مدارس دولتي خودساخته تر هستند و معلمان در آنها به خاطر پول بيشتر يا سفارش مدير يا خانواده کودک درس نمي دهند.

اين اعتقاد بر اساس تئوري «ابن خلدون» و تئوري است که ژاپني ها بر اساس آن رشد مي کنند و معتقدند تا افراد سختي و رنج نکشند موفق نخواهند شد دانش آموز نيز بايد پخته شود.

 

آشنایی با قوانین و مقررات

یکی از هدفها و برنامه های سیاستگزاران بخش آموزشی کشور، توسعه مشارکت های مردمی در تاسیس ، اداره و تامین هزینه های آموزشی و پرورشی است .با توجه به اینکه دولت به تنهایی نمی تواند هزینه های گسترده آموزش و پرورش را تامین نمایند برای جذب سرمایه های مردمی در آموزش و پرورش و همچنین تامین مخارج آن توسط افراد متمکن و خانواده هایی با درآمد متوسط به بالا و البته برای ایجاد عدالت اجتماعی تاسیس مدارس غیردولتی ضرورت پیدا کرده است. به همین منظور و برای توسعه مشارکت و سرمایه گذاری افراد حقیقی و حقوقی در آموزش و پرورش قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی در تاریخ ۵/۳/۱۳۶۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.در پانزدهم اردیبهشت سال ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی با اصلاح این قانون با نام قانون تاسیس مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی و با اجرای آزمایشی آن به مدت ۵ سال موافقت نمود. در آذرماه سال ۱۳۹۲ لایحه تمدید این قانون به مجلس ارائه گردید که تمدید آن به مدت یکسال تصویب شد .

در ساختار اداری و تشکیلاتی آموزش و پرورش مدارس غیر دولتی زیر نظر معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی و خانواده فعالیت می کنند و مجوزهای مربوطه را از ادارات مشارکت های مردمی مستقر در ادارات کل و نواحی و مناطق دریافت کرده و در دفتر مدرسه در معرض دید نصب می کنند.

مدرسه غیردولتی واحد آموزشی و پرورشی غیر دولتی است که آموزش های رسمی را همانند مدارس دولتی در دوره های مختلف تحصیلی (پیش دبستان- دبستان- متوسطه شامل: دبیرستان دوره اول - دبیرستان دوره دوم- هنرستان کاردانش - هنرستان فنی و حرفه ای) ارائه می نماید.

 

نکاتی درباره شهریه ها:

پوستر شهریه سال تحصیلی آتی معمولاً در محل مناسب مدرسه نصب می شود. برای اطلاع از میزان شهریه می توان از اداره مربوطه استعلام کرد . همچنین می توان به سایت سامانه یکپارچه آموزش و پرورش بخش شهریه ها مراجعه کرد.

الف- مدارس غیردولتی موظفند قبل از سال تحصیلی ، پوستر شهریه مصوب (شهریه ثابت و فوق برنامه) تایید شده را در محل ثبت نام نصب کنند.

ب- شهریه ها از دو بخش شهریه ثابت و شهریه فوق برنامه تشکیل می شود. شهریه فوق برنامه مربوط کلاس های فوق برنامه و یا تقویتی است که بعد از ساعات برنامه درسی رسمی به مدت حداکثر ۸ ساعت در دوره ابتدایی و حداکثر ۱۲ ساعت در دوره های بعدی است.

ج- چنانچه دانش آموز پس از ثبت نام قطعی و قبل از شروع سال تحصیلی از تحصیل در مدرسه غیردولتی منصرف شود معادل ۵% شهریه را باید پرداخت نماید و اگر دانش آموزی پس از شروع سال تحصیلی و قبل از امتحانات نوبت اول از تحصیل در مدرسه غیردولتی منصرف شود معادل ۵۰% شهریه را باید بپردازد پس از امتحانات نوبت اول کل شهریه باید پرداخت گردد.

در صورتی که مدیران یا مسئولین ثبت نام مدرسه در هنگام ثبت نام دستورالعمل فوق الاشاره را به رویت و امضای اولیا و دانش آموز نرسانده باشند موظف هستند کلیه شهریه اخذ شده را مسترد نموده و پرونده دانش آموزان را برای ثبت نام در مدارس دیگر به اولیاء تحویل دهند.

د- همه مدارس موظفند فرم شهریه را به رویت و امضای اولیای دانش آموزان رسانده و ارقام مندرج در آن را کاملاً مشخص و دقیق در دو نسخه تهیه کنند.

 

معلمان:

یکی از معیارها و ملاک های یک مدرسه مطلوب استفاده از معلمان و مربیان مجرب و دوره دیده در فرایند یاددهی-یادگیری آن مدرسه است. برخی از مدارس غیردولتی با جذب و داشتن معلمان برتر در زمینه تدریس موفق شده اند دانش آموزان زیادی را جذب کنند.والدین می توانند با مراجعه به مدرسه و پرس و جو از مسئولان مدرسه و اولیاء دانش آموزان سالهای قبل و انجمن اولیاء مدرسه از وجود معلمان مجرب مطمئن شوند.

 

معلمان حاضر در مدارس غیردولتی سه دسته اند:

اول : معلمان رسمی که به عنوان مامور در اینگونه مدارس تدریس می کنند

دوم: معلمان بازنشسته توانمند

سوم : معلمان نیروی آزاد که می بایست دارای تائیدیه گزینش و گواهی دوره های مرتبط لازم برای تدریس باشند.

 

ساختمان:

ساختمان و فضای آموزشی مدرسه یکی از ملاک ها و معیارها برای تعیین یک مدرسه مطلوب است. فضای آموزشی مدارس معمولا چهار دسته اند:

الف: ساختمان آموزشی ملکی با کاربری آموزشی و با استانداردهای آموزشی ساخته شده است.

ب: ساختمان آموزشی ملکی که در ساختمان با کاربری مسکونی راه اندازی شده اند

ج: فضای آموزشی استیجاری که در ساختمان اداری یا آموزشی راه اندازی شده اند

د: فضای آموزشی استیجاری که در ساختمان مسکونی راه اندازی شده اند.

البته اغلب ساختمان های مدارس دولتی آموزشی بوده و برای همین منظور ساخته شده است مدارس غیر دولتی هم با توجه به قدمت و سرمایه ای که دارند گاها ساختمان های خیلی خوب و مجهزی در اختیار دارند.

بطور کلی در جذب دانش آموز چه مدارس دولتی و چه غیر دولتی و ... فضای آموزشی ،ظاهر و امکانات نقش بسزایی دارد.

 

هدف همه ما تعلیم و پرورش فرزندان این آب و خاک به بهترین نحو ممکن است فرقی نمی کند شهر باشد یا روستا ، دولتی باشد یا غیر دولتی ، فقیر باشد یا غنی

 

 ((من معلمم ، به کارم و به دانش آموزانم عشق می ورزم ))

شهرام دستجردی



امتیاز :

برچسب ها : معایب و مزایای مدارس دولتی , معایب و مزایای مدارس غیردولتی , امکانات مدارس مختلف , سطح علمی مدارس مختلف , شهرستان بیرجند , انواع مدرسه , بهترین مدارس کشور , بهترین معلمان , قبولی در آزمونهای نمونه تیزهوشان , تقویت روحیه دانش آموزان ,
کدام مدرسه بهتر است؟ نوشته شده در یکشنبه 1395/05/24 ساعت 4:24

مطالب مرتبط



ارسال نظر برای این مطلب


کد امنیتی رفرش





مطالب تصادفی
ابن حسام
نمونه فرم الف
جدول ضرب جدید
جملات توصیف عملکرد
نگارش سیستم های توصیفی
طرح درس ریاضی اول
آتشفشان
طرح درس سالانه علوم
خوراکی های دارویی
شهرستان سربیشه
چگونه در کلاس کاغذ PH بسازیم
آزمون های بنیه علمی
ترفندهای پاورپوینت
ملکه صبا
نمونه سوال هفتم
ریاضی پایه ی اول
دهه فجر
برنامه هفتگی در سه وضعیت سفید زرد و قرمز
زمان برگزاری آزمون مرحله دوم المپیادهای علمی
دانلود كتب ورق زن پايه ي ششم در سال 94 - 1393
چه چیز از ما یک معلم خوب می‌سازد؟
بنویسیم
طراحی آموزشی
خراسان جنوبی در تصویر
نگارش توصیفی
پاورپوینت های دانش آموزان
آزمون انلاین
خرسی که می خواست خرس باقی بماند
برنامه سالانه آموزشگاه
دانلود کلیپ های تدریس
شرایط ثبت‌نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی
آموزش دفاعی
روشهای کارامدکردن درس خواندن
آموزش تلگرام telegram
مشکلات روزمره
نرم افزار اموزش جغرافیا
فارسی ساز ویندوز
روش کانفیگ کردن و آموزش تنظیمات مودم
آموزش تایپ سریع فارسی
طرح درس سالانه چهارم
لینک دوستان
کلیه حقوق این سایت ، متعلق به moalleman می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .